Інклюзія (від lnclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті.
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна школа – заклад освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат у шкільному середовищі.
Діти з особливими освітніми потребами - поняття, яке широко охоплює всіх учнів, чиї освітні потреби виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із соціально-вразливих груп (наприклад, вихованців дитячих будинків).
Діти з особливостями (порушеннями) психофізичного розвитку – мають відхилення від нормального фізичного чи психічного розвитку, зумовлені вродженими чи набутими розладами.
Залежно від типу порушення виділяють такі категорії дітей:
· з порушеннями слуху;
· з порушеннями зору;
· з порушенням інтелекту;
· із затримкою психічного розвитку;
· з мовленнєвими порушеннями;
· з порушеннями опорно-рухового апарату;
· зі складною структурою порушень (розумово відсталі, сліпі чи глухі, сліпоглухонімі та ін..);
· з емоційно-вольовими порушеннями та дітей з аутизмом.
Інтеграція – зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами в загальний освітній простір.
Відмінність понять «інтеграція» - «інклюзія»:
інтеграція – залучення учнів з особливими потребами до загальноосвітніх шкіл;
інклюзія – передбачає пристосування шкіл та їхньої загальної освітньої філософії й політики до потреб усіх учнів.
Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній простір, відповідаючи на потреби учнів усіх груп і категорій.
1.Закон України « Про внесення змін до законодавчих актів України з питань загальної та середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» від 6 липня 2010 року №1224.
2. Закон України « Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання» від 5 червня 2014 № 1324.
3.Концепція розвитку інклюзивної освіти ( наказ Міністерства освіти і науки від 01.10.2010 р. №912).
4.Указ Президента України від 30 вересня 2010 року « Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні».
5. Указ Президента України від 19 травня 2011 року № 588 « Про заходи щодо розв’язання актуальних проблем осіб з обмеженими фізичними можливостями».
6.Інструктивно-методичний лист від 18.05.12 № 1/9-384 «Організація інклюзивного навчання загальноосвітніх навчальних закладах».
7.Методичний лист від 26.07.12 №1/9-529 « Психологічний і соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання».
8.Методичний лист від 02.01.13 № 1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби лист освіти в умовах інклюзивного навчання».
9.Наказ Міністерства освіти і науки України від 04.06.2013 № 680 «Про організацію діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій».
10.Класифікатор професій доповнено посадою асистента вчителя ( наказ Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327).
11. Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 06.12.2010 р.№ 1205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 22 грудня 2010 р.за №1308/18603.
12.Лист МОН молоді та спорту від 25.09.2012 №1/9-675 « Щодо посадових обов’язків асистента вчителя».
13. Лист МОН молоді та спорту від 28.09.2012 №1/9-694 «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя ) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням».
14.На підставі рішення науково-технічної ради Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства від 29.12.2011 №102 наказом Міністерства від 30.12.2011 № 420 затверджено Зміну №3 до будівельних норм ДБН В.2.2-3-97 « будинки та споруди навчальних закладів», які набрали чинності з 1 липня 2012 року.
15.Постанова КМУ від 8 грудня 2010 р. №1149 «Деякі питання розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів» (із змінами №881 від 12.09.2012).
16. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.07.2013 №1034 « Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року».
1. Конвенція ООН про права інвалідів (2006)
2. Всесвітня декларація прав людини (1948)
3. Конвенції про права дитини (ООН, 1989)
4. Саламанкська декларація і Рамки дій з освіти осіб з особливими потребами (1994).
5. Джонтьенська декларація (1990)
Характерні особливості інклюзії
· Інклюзія –це процес.
· Інклюзія пов’язана з визначенням перешкод та їх подоланням.
· Інклюзія передбачає присутність, участь та досягнення.
· Інклюзія передбачає певний наголос на тих групах учнів, які підлягають «ризику» виключення або обмеження в навчанні.
· всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, не зважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними;
· школи мають визнавати й враховувати різноманітні потреби своїх учнів шляхом узгодження різних видів і темпів навчання;
· забезпечення якісної освіти для всіх шляхом розробки відповідних навчальних планів, застосування організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів і партнерських зв’язків зі своїми громадами;
· діти з особливими освітніми потребами мають отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм для забезпечення успішності процесу навчання;
· вони є найефективнішим засобом, який гарантує солідарність, співучасть, взаємоповагу, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками.
· когнітивний, фізичний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей з особливими потребами;
· діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до розвитку та цілеспрямованого використання нових знань і вмінь;
· природне сприйняття і толерантне ставлення до людських відмінностей, розвиток чуйності, готовність до взаємодопомоги.
· родини дітей з особливими освітніми потребами можуть отримувати підтримку з боку інших батьків;
· розуміння у чому розвиток їхніх дітей є типовим й у чому атиповим;
· активна участь у процесі навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами.
Переваги інклюзивної освіти для вчителів:
· більш глибоке розуміння індивідуальних відмінностей й особливостей дітей;
· ефективна співпраця з батьками та іншими фахівцями (спеціалістами з лікувальної фізкультури, дієтологами, логопедами, соціальними працівниками та ін.)
Розглядається як:
система освітніх послуг, що ґрунтується на:
· забезпеченні основного права дитини на освіту та
· права навчатися за місцем проживання, що
передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу.
· Командний підхід
· Ефективне залучення членів родини
· Розробка “Індивідуального навчального плану”
· Адаптація та модифікація
· Створення позитивної атмосфери
· Підготовка педагогів
КОМАНДНИЙ ПІДХІД – це співпраця педагогів, фахівців та батьків, спрямована на реалізацію потенційних можливостей дитини з метою підготовки до незалежного життя в суспільстві.
· Фахівці - можуть надавати неоціненну допомогу у навчальному супроводі дітей з особливими освітніми потребами, задовольняти їхні індивідуальні потреби, а також надавати педагогам і батькам необхідну інформацію та рекомендації.
· Склад команди має залежати від особливостей психофізичного розвитку дитини, однак, обов’язково включати батьків учня.
· Мережа підтримки. Всі працівники та адміністрація школи, всі, хто працює з дитиною з особливими освітніми потребами, мають допомагати один одному, обмінюватися знаннями, намагатися максимально використовувати місцеві ресурси.
Ефективне залучення членів родини ґрунтується на:
· Визнанні того, що батьки є першими і головними вчителями дитини, сім'я є елементом стабільності в житті дитини, в той час як вихователі та вчителі весь час змінюються.
· Врахуванні індивідуальності, культури, інтересів, пріоритетів й потреб сімей.
· Регулярному обміні з батьками повною та неупередженою інформацією стосовно їхніх дітей.
· Урахуванні потреб дітей під час розробки навчальних та інших програм.
· Турботі про те, щоб послуги, які надаються сім'ям, були комплексними, скоординованими, гнучкими, доступними і відповідали потребам кожної родини.
Розробка “Індивідуального навчального плану”
· Індивідуальний навчальний план – це письмовий документ, який містить інформацію про дитину та послуги, які вона отримуватиме в закладі.
· Індивідуалізований навчальний план є орієнтиром для педагогів, батьків і фахівців під час роботи з дитиною.
· Розробляеться командою за погодженням батьків
· Після розробки індивідуалізованого навчального плану члени команди відповідальні за його реалізацію.
АДАПТАЦІЯ – змінює характер подачі матеріалу, не змінюючи зміст або концептуальну складність навчальної задачі.
МОДИФІКАЦІЯ – змінює характер подачі матеріалу шляхом зміни змісту або концептуальної складності навчальної задачі.
Адаптації:
· середовища
· характеру навчання - методи
· вказівок
· матеріалу
· поведінки учня/учнів/педагога
· організаційних навичок
· сенсорних потреб - приладь
Модифікації:
· скорочення змісту
· зменшення вимог до участі в роботі…
Створення позитивної атмосфери в шкільному середовищі
· Визнання та підтримка унікальності кожного (і педагога, і учнів)
· Батьки залучаються до навчально-виховного процесу.
· Можливості для соціальної взаємодії. Вчителі мають цілеспрямовано сприяти спілкуванню та взаємодії між учнями.
· Постійна соціальна взаємодія в різноманітних умовах, за різних обставин, в різних ситуаціях зближує учнів, виробляє емпатію, прихильність один до одного, усвідомлення індивідуальності кожного, відчуття захищеності.
Підготовка педагогів
· Методичні посібники
· Тренінги
· Консультації
· Система наставництва
· Програми з обміну досвідом
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.